Cara Remove Shortcut Virus Dari Pendrive Guna Command Prompt



Kali ini saya akan kongsikan dengan anda cara untuk remove shortcut virus daripada pendrive. Langkah-langkah seperti dibawah :

1.  Masukkan pendrive pada komputer atau laptop dan kenalpasti kedudukan pendrive anda berada di lokasi mana samada dekat E,F atau sebagainya.

2.  Kemudian scan dan delete virus yang ada dalam pendrive terlebih dahulu.

3.  Selepas siap scan, klik pada  My Computer --> Tools --> Folder option --> View. Dekat tab view tu anda uncheck ''Hide Extension'' dan ''Hide Protected'' ini akan memaparkan semua isi dalam pendrive anda

4.  Buka location pendrive tadi. Biarkan ia terbuka. Anda akan nampak folder shortcut tadi. Sebenarnya ianya sudah di hiddenkan oleh virus tadi.

5.  Klik pada start --> Run dan taip cmd kemudian ia akan memaparkan skrin hitam.

6.  Anda cuba taip command ni ok.  attib-h-r-s/s/dg:\*.* (yang g tu ialah lokasi pendrive anda. Jika pendrive anda berada di location F, anda tulis F). Kemudian tekan enter.

7.  Skrin hitam anda akan mengambil masa untuk loading. Jadi anda kena bersabar. Tunggu sehingga second command muncul. Apabila second command dah muncul, cuba anda lihat pada lokasi pendrive tadi.

8.  Anda punya folder yang hidden tadi dah back to normal.

9.  Kemudian delete shortcut folder yang ada dalam pendrive anda.

10.  Setting dekat My Computer tadi dan tukar menjadi yang asal semula.

Credit to cara remove shortcut virus dari pendrive guna command prompt

Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang shortcut remove virus, cara remove virus, cara shortcut remove virus, how to remove virus, shortcut virus removal, ok computer solution shah alam, ok computer solution, kedai komputer shah alam, kedai komputer di shah alam, repair laptop shah alam, pickup and delivery service, pickup and delivery, delivery service

Popular Posts