Perbezaan Sleep Dengan Hibernate


Adakah anda tertanya-tanya apakah perbezaan antara 'sleep' dengan 'hibernate'? padahal fungsinya lebih kurang sahaja. Tapi apakah perbezaan antara dua ini??

'Sleep' dan 'Hibernate' adalah perkataan yang sering kali kita jumpa dalam laptop atau komputer apabila kita hendak menangguhkan kerja tanpa menshutdown komputer. Apabila kita hendak menangguhkan kerja tanpa menshutdownkan komputer kita akan memilih 'sleep' atau 'hibernate'. Namun tahukah anda bahawa kedua-dua ini memiliki perbezaan tanpa kita sedari?

Perbezaan antara sleep dan hibernate ialah 'sleep' seperti seolah-olah kita sedang pause DVD player. Laptop akan terus berhenti daripada bekerja. Selepas itu ia akan bersedia untuk memulakan kerja balik bila on laptop atau komputer tersebut. Ia untuk menjimatkan kuasa elektrik dan komputer akan berhenti membuat pekara yang dibuat.  'Hibernate' pula ialah seperti komputer akan simpan semua dokumen dan program dalam hard disk dan akan  turn off (bukan shutdown) laptop atau komputer anda. Bila hibernate, laptop atau komputer hanya menggunakan sedikit kuasa berbanding dengan sleep.

'Hibernate' juga merupakan salah satu langkah untuk menjimatkan kuasa elektrik. Tetapi langkah ini merupakan langkah paling jimat. Hal ini disebabkan laptop atau komputer tidak memggunakan RAM dan simpan semua yang kita sedang guna dalam hard disk dan terus menjadi separuh sedar. Jadi apabila hendak menggunakan semula laptop atau komputer akan pergi ke file yang terakhir digunakan. Fungsi ini selalu berguna untuk pengguna laptop kerana ia dapat menjimatkan bateri dan tidak perlu biar komputer load barang-barang start up.

Credit to  perbezaan sleep dengan hibernate

Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang sleep, hibernate, fungsi hibernate, ok computer solution shah alam, ok computer solution, kedai komputer shah alam,  kedai komputer di shah alam, repair laptop shah alam, pickup and delivery service, pickup and delivery, delivery service

Popular Posts