APPLE : MAC DAN KEPERLUAN SISTEM YANG DIPERLUKAN UNTUK MENYOKONG OS X YOSEMITE


Pada 2 Jun 2014, Apple melancarkan OS X "Yosemite" (10.10) - dinamakan sempena Taman Negara yang indah - dan melancarkan versi akhir pada 16 Oktober 2014.

Siaran akhbar akhir Apple berjanji bahawa OS X Yosemite:

Mempersembahkan sesuatu yang baru, kelihatan moden  dan memperkenalkan ciri Kesinambungan yang menjadikannya mudah untuk menyerahkan aktiviti antara Mac dan peranti IOS  dan juga membuat dan menerima panggilan iPhone dari Mac anda. Yosemite juga mempunyai paparan baru hari ini , yang direka semula seperti Spotlight [search function] dan versi terkini Safari, Mail, Mesej dan iTunes.



Keperluan Sistem rasmi

Apple secara rasmi menyatakan bahawa OS X Yosemite beroperasi pada kategori Mac berikut:

  • iMac (Mid-2007 or later)
  • MacBook (13" Late 2008 Aluminum, Early 2009 or later)
  • MacBook Pro (13" Mid-2009 or later)
  • MacBook Pro (15" Mid/Late 2007 or later)
  • MacBook Pro (17" Late 2007 or later)
  • MacBook Air (Late 2008 or later)
  • Mac mini (Early 2009 or later)
  • Mac Pro (Early 2008 or later)
  • Xserve (Early 2009)
Walau bagaimanapun, Mac di atas memerlukan sekurang-kurangnya (Mac) OS X Snow Leopard (10.6.8) , mempunyai sekurang-kurangnya 2 GB RAM dan serta mempunyai  sekurang-kurangnya 8 GB ruang simpanan yang ada.

Terdapat beberapa model awal daripada yang disenaraikan diatas, beroperasi dalam Mac OS X Tiger (10.4) atau Mac OS X Leopard (10.5) secara asalnya dan perlu dinaik tarafkan kepada Mac OS X Snow Leopard (10.6.8) sebelum menaik taraf kepada Yosemite.

Meskipun Yosemite adalah percuma, Snow Leopard tidak. Jika anda masih menggunakan Mac OS X 10.4, 10.5 atau 10.6, khususnya; anda hendaklah memastikan bahawa mana-mana perisian yang penting untuk anda gunakan mempunyai versi naik taraf yang serasi. Ia adalah sangat mungkin bahawa beberapa perisian anda yang bekerja dengan Tiger, Leopard, atau Snow Leopard tidak akan berfungsi dengan Yosemite.

Terdapat juga beberapa mac model awal yang dikeluarkan dengan 1 GB RAM secara asalnya, dan akan memerlukan penambahan pada RAM sebelum menaik taraf sistem operasi Yosemite.

Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang apple mac, apple, mac, mac apple, OS X Yosemite, Yosemite, OS X, ok, ok computer, computer solution shah alam, ok computer solution, ok computer solution shah alam, kedai komputer shah alam, kedai komputer di shah alam, repair laptop shah alam, pickup and delivery, pickup and delivery services, delivery service

Popular Posts