APPLE : MACBOOK VS. AIR VS. PRO

Bermula dengan harga $899 (RM3498.50), sememangnya Macbook bukanlah murah. Namun, Apple adalah barisan laptop yang sudah pasti terbaik dalam industri.


Anda akan mendapat reka bentuk aluminium yang bergaya dan tahan lasak, keyboard yang sangat baik dan touchpad pintar, hayat bateri yang panjang dan sistem operasi yang mudah untuk digunakan, yang boleh menyimpan fail anda dalam sync merentasi pelbagai peranti Apple.


Pemilik iPhone sangatlah beruntung kerana dapat menikmati keupayaan untuk membuat atau menerima panggilan pada mac, malah menghantar dan menerima mesej juga.


Berikut adalah harga Macbook yang berada dipasaran sekarang:





Antara semua Macbook diatas, yang paling berbaloi dibeli adalah 13-inci MacBook Air ($ 999 - RM3887.66) kerana hayat bateri yang panjang dan prestasi yang baik daripada processor Core i5 generasi ke-5. Tetapi jika anda bersedia untuk berbelanja besar pada skrin yang lebih tajam dan lebih meriah, 13-inci MacBook Pro dengan paparan Retina ($ 1,299-RM5055.12) adalah pilihan yang hebat. Setiap Macbook yang lain mempunyai kekuatan yang keunikkan mereka ang tersendiri.


Ada beberapa perbezaan yang cukup ketara antara ahli keluarga MacBook, yang terbaru termasuklah 12-inci MacBook, dua MacBook Air (11-dan 13-inci) dan dua MacBook Pro dengan paparan Retina (13-dan 15-inci). Anda akan menemui pelbagai pilihan processor, kapasiti storan dan port.


Berikut adalah pecahan setiap MacBook dan bagaimana mereka membandingkan dari segi keputusan ujian kami untuk membantu anda memilih model yang betul.


Keboleh alihan yang terbaik : 12-inci MACBOOK






12-inci MacBook begitu padat dan ringan, sesetengah orang keliru dan beranggapan ia adalah iPad apabila ia ditutup. Ia sangat mudah untuk dibawa kemana-mana saja, kerana MacBook ini beratnya hanya 2.03 paun dan berukuran 0.52 inci pada titik ketebalan.


11-inci Macbook Air adalah tempat kedua pada 2.4 pound. Walau Bagaimanapun, perlu diingati bahawa 12-inci MacBook hanya menawarkan satu port USB-C tunggal, ini bermakna anda tidak boleh mengenakan bayaran lebih untuk penambahan port dan pasang peranti lain pada masa yang sama (seperti iPhone) tanpa menggunakan usb dongle.





Walaupun masih dalam kategori ringan, berat 13-inci MacBook Air adalah satu paun lebih berat daripada 12-inci MacBook, dan ia juga lebih tinggi dan lebih lebar (sebahagiannya kerana bezel skrin besar).


13-inci MacBook Pro (Retina) agak besar memandangkan saiz skrin dan berat 3.5-paun, tetapi ia direka dengan prestasi yang mantap dan papran yang besar.


Berat 15-inci MacBook Pro (Retina) pula 4.6-paun, adalah yang paling ringan dalam kelas komputer riba 15-inci.


Jangka Hayat Bateri Terbaik: 13-inci MacBook Air


Dikemaskini  pada tahun ini, 13-inci MacBook Air adalah salah satu daripada komputer riba paling lama tempoh penggunaan bateri. Ia berlangsung selama 14 jam pada ujian bateri oleh Laptop Mag, yang melibatkan ujian berterusan melayari laman web melalui Wi-Fi.


13-inci MacBook Pro (Retina) adalah yang ke-2, dengan ketahanan bateri selama 12 jam pada ujian yang sama.




15-inci MacBook Pro (Retina) ketahanan bateri selama 9 jam, menjadikannya salah satu daripada komputer riba paling lama berjalan dengan paparan saiz skrin yang besar,
12-inci MacBook menawarkan hayat  bateri melebihi purata, laptop ultraportables lain bertahan lebih lama, termasuk 11-inci MacBook Air.


Paparan Terbaik : 12-inci MacBook dan 13-inci MacBook Pro (Retina)




Terdapat MacBook dengan Paparan Retina, dan ada yang tidak. Anda akan melihat perbezaan besar dari segi resolusi dan kulit warna. Sebagai contoh, 13-inci MacBook Air telah terperangkap dengan piksel yang agak rendah iaitu 1440 x 900 piksel untuk beberapa tahun, manakala yang baru, yang lebih kecil 12-inci MacBook mempunyai 2304 x 1440 piksel. Jadi, walaupun 12-inci MacBook mempunyai skrin yang lebih kecil, ia menawarkan gambar yang lebih tajam dan seolah-olah lebih besar daripada itu.


13-inci dan 15-inci Retina MacBooks masing-masing mempunyai skrin lebih tajam pada 2560 x 1600 dan 2800 x 1800 piksel. Paparan 15 inci kelihatan begitu tajam yang Apple terpaksa mengeluarkan MacBook Pro 17 inci dari barisan. Mempunyai resolusi seperti ini menjadikannya lebih mudah untuk meletakkan dua tetingkap sebelah-menyebelah dan dapat dilihat dengan lebih terperinci. Walau bagaimanapun, 15-inci MacBook Pro mempunyai resolusi yang lebih tinggi daripada 13-inci MacBook Pro, ianya tidak berprestasi dalam "color reproduction".



12-inci MacBook mampunyai paparan yang lebih tajam daripada 13-inci MacBook Air, dan juga sebagai penyerapan warna dan kontras yang lebih baik.


Semua komputer riba Apple menawarkan kecerahan skrin melebihi purata kecerahan skrin laptop yang lain, 13-inci macBook Pro adalah di bahagian paling atas, mencatatkan 389 nit pada ujian yang telah lakukan, mengatasi 12-inci MacBook dan 13-inci MacBook Air. 11-inci MacBook Air banyak mengeluarkan kecerahan untuk paparan, dengan mencatatkan 370 nit.




Jika anda bekerja dengan foto atau video editing, ketepatan warna adalah paling utama. Ujian Delta-E yang telah kami jalankan  ini adalah untuk mengukur ketepatan warna dengan mengembalikan nilai nombor, dengan 0 menjadi sempurna. Kedua-dua 13-inci Retina Macbook Pro dan 12-inci MacBook mencatatkan 1.2, yang sangat baik, tetapi model 15-inci MacBook Pro tidak jauh di belakang pada 2.1. 13-inci MacBook Air jauh dibelakang dengan 4.3, yang lebih buruk daripada kategori purata keseluruhan laptop.


Pilihan Port Terbaik : 13-inci MacBook Pro dan 1-inci MacBook Pro


Jika anda suka untuk plug lebih daripada satu peripheral sekaligus ke dalam laptop anda, anda hendaklah mengelak dari membeli 12-inci MacBook, kerana ia menggunakan port USB-C tunggal untuk kedua-dua kuasa dan sambungan kepada peranti lain.


Anda memerlukan adapter/dongle untuk sambungan iPhone atau mana-mana alat USB lain. Ingin mendapatkan kuasa dan menyambung peripheral dan paparan pada masa yang sama.


Berikut adalah beberapa adapter/dongle untuk USB-C:


   



Antara 13-inci MacBook Air dan 11-inci MacBook Air, kami memberi sedikit kelebihan kepada 13-inci MacBook Air kerana ia menawarkan slot SD card. Jika tidak, kedua-dua Macbook Air tersebut memiliki dua USB 3.0 port dan Thunderbolt 2 port untuk menyambung paparan.


MacBook Pro mempunyai port yang paling banyak kerana ianya mempunyai ruangan pada casis paling atas, dengan satu tambahan Thunderbolt 2 port dan HDMI untuk pelbagaikan lagi smabungan paparan.


Prestasi terbaik : 15-inci MacBook Pro 


Creative pros dan pengguna tegar Mac sanggup melabur seberapa banyak wang untuk prestasi yang terbaik. 15-inci MacBook Pro mempunyai prestasi yang terbaik dengan gabungan Core i7 CPU quad-core dan pilihan grafik AMD R9 M370X yang mana dapat mengatasi semua komputer riba Mac yang lain dalam pelbagai ujian.


walau bagaimanapun, 13-inci MacBook Pro menawarkan prestasi yang sangat baik untuk setiap wang yang dilaburkan.


Pada Geekbench 3, yang mengukur prestasi keselurruhan laptop, 15-inci MacBook Pro lebih dua kali ganda skor daripada 13-inci MacBook Pro. Walau bagaimanapun, skor 13-inci MacBook Pro, 7113 adalah lebih tinggi daripada lain-lain komputer riba 13-inci, seperti DELL XPS 13 (6364). 13-inci MacBook Air CPU Core i5 dan SSD kepada skor yang agak baik daripada 5780. 11-inci MacBook Air, yang mempunyai komponen yang sama, mencatatkan lebih tinggi sedikit iaitu 5800.





MacBook yang dikuasakan oleh Core-M, tidak mempunyai kelajuan yang tinggi, tetapi walau bagaimanapun, mencatat skor sebanyak 4631 melebihi purata laptop ultraportable (4567).


Prestasi Apple MacBook juga diukur dengan kelajuan flash storage, ianya ditentukan dengan beberapa lama masa yang diambil oleh suatu aplikasi terbuka, iaitu kelajuan membaca dan menulis data.


Untuk mengukur prestasi ini juga, kita boleh copy batch fail yang pelbagai format dan paste pada suatu destinasi folder, keputusannya adalah masa yang diambil untuk tiba di suatu destinasi folder tersebut. Penilaian kelajuan adalah dalam megabait sesaat (Mbps).


Sekali lagi 15-inci MacBook Pro mengalahkan setiap Mac lain dengan skor 636 Mbps, terima kasih kepada teknologi PCle generasi akan datang. Walau  bagaimanapun, 13-inci Macbook Air dan MacBook Pro kedua-dua berprestasi yang baik lebih daripada 350 Mbps. 12-inci MacBook bertukar dalam skor yang melebihi purata 254 Mbps, manakala 11 inci MacBook Air jauh dibelakang.




Grafik terbaik : 15-inci MacBook Pro
Inilah sebabnya mengapa anda berbelanja besar untuk 15-inci MacBook Pro. Grafik AMD Radeon R9 M370X dalam $ 2499 (RM9724.98) telah dikonfigurasikan untuk membuat kerja dengan pantas dalam foto dan video editing, membuatkan mesin ini pilihan terbaik oleh Creative Pros.





Pada bahagian OpenGL di Cinebench, yang mengukur prestasi grafik, 15-inci MacBook Pro mencatatkan 62.5. Itu lebih daripada dua kali ganda terpantas daripada MacBook, 13-inci MacBook Pro (28.9). Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa model 13-inci tidak mempunyai pilihan grafik disket.


11-inci dan 13-inci MacBook Air mempunyai skor yang tidak jauh bezanya, tetapi 12-inci MacBook bertukar skor terendah dalam ujian ini.


Saranan Secara keseluruhan


Artikel ini dapat membantu anda untuk membuat perbandingan antara MacBook yang akan memenuhi keperluan anda sebelum anda memilih model tertentu. MacBook Air adalah untuk mereka yang mahu prestasi yang baik dan hayat bateri yang panjang, dan mesin ini  oleh dapat dengan harga yang berpatutan.


Pengguna Mac yang tegar, foto dan video editor perlu kepada 13-inci atau 15-inci MacBook Pro (Retina), yang menawarkan paparan Retina sangat tajam bersama-sama dengan pemproses dan reka bentuk yang tahan lasak. Walaupun lebih mahal, 15-inci MacBook Pro adalah benar-benar satu-satunya pilihan bagi mereka yang mencari prestasi yang tinggi.


12-inci MacBook adalah satu sistem khusus. Ia adalah pilihan yang paling mudah alih dalam barisan Apple, tetapi kos yang hampir menyamai 13-inci MacBook Pro (yang menawarkan lebih kelajuan dan paparan yang lebih besar) dan ia $ 300 lebih daripada 13-inci MacBook Air (yang mempunyai hayat bateri lebih lama dan beberapa port).


Jadi untuk pilihan 12-inci MacBook hanyalah jika anda betul-betul kaki travel, itulah yang terbak. Bagi sebahagian besar pembeli, 13-inci MacBook Air terus menjadi pilihan yang terbaik, tetapi 13-inci MacBook Pro pula adalah tempat kedua kerana skrinnya yang lebih baik.


Selamat membuat pilihan yang tepat.


Artikel ini dalah bagi mereka yang mencari tentang Apple, Apple MacBook, Apple, MacBook, MacBook Pro, Pro, MacBook Air, Air, MacBook Pro Retina, Pro Retina, ok, ok computer solution, ok computer solution shah alam, ok computer shah alam, kedai komputer shah alam, kedai komputer di shah alam, repair laptop shah alam, pickup and delivery services, delivery service





Popular Posts