CARA MENYELESAIKAN MASALAH BATERI CMOS




Laptop seperti juga komputer desktop, biasanya mengandungi CMOS, atau complementary metal-oxide-semiconductor Bateri. Bateri ini dipasang pada motherboard, berfungsi mengekalan maklumat BIOS yang tersimpan dalam komputer riba apabila bekalan kuasa ditutup. Ia juga mengekalkan maklumat tarikh dan masa, dan menyimpan maklumat yang ada didalm RAM sekiranya berlaku gangguan kuasa.


Bateri CMOS biasanya bertahan antara empat hingga tujuh tahun di komputer sebelum ia mula kehabisan voltan. Anda akan tahu apabila bateri CMOS anda telah menuju jangka hayatnya anda akan melihat mesej yang menyebut sesuatu seperti "CMOS checksum error" atau lain-lain masalah yang sama. Tidak seringkali, anda akan melihat mesej ralat ini keluar pada skrin apabila boot up, ia jelas menunjukkan bahawa bateri hampir mati tetapi belum hilang kuasa sepenuhnya. Ini adalah masa yang sesuai untuk menggantikan bateri. Walau bagaimanapun, jika anda mendapat mesej ralat setiap kali anda boot, bateri mungkin benar-benar sudah mati, dan anda mungkin telah kehilangan tetapan BIOS ada bersama-sama dengan beberapa maklumat sistem lain.


Sebelum menanggalkan bateri CMOS untuk diganti, pastikan anda masuk BIOS mode pada laptop anda, dan tulis semua tetapan dalam menu BIOS anda. Inilah tetapan yang disimpan pada bateri itu, dan apabila anda mengeluarkan bateri itu, data akan dipadamkan. Selepas menggantikan dengan bateri baru anda boleh masuk ke tetapan BIOS dan memulihkan tetapan dari salinan anda msukkan semula tetapan.


Dalam laptop, bateri CMOS biasanya ditemui di bawah papan kekunci. Ia juga penting untuk ambil perhatian bahawa pada sesetengah model, bateri CMOS dipateri terus ke motherboard, di mana anda tidak akan dapat mengeluarkan bateri tanpa bantuan profesional. Ada sesetengah laptop mempunyai bateri CMOS yang boleh ditanggalkan, tetapi biasanya akan ada klip yang memegangnya. Hanya buka klip, keluarkan bateri dan menggantikannya dengan yang baru. Juga terdapat Bateri cmos disambung ke motherboard dengan cable, di mana terdapat logam yang menyepit antara kutub bateri, dan dibalut erat dengan plastik kahas, biasanya agak sukar menggantikan bateri ini kerana jika plastik dan penyepit dibuka, dan diletakkan dengan yang baru tanpa logam dilekat semula akan terdapat kelonggaran dan menyebabkan bateri tidak tersambung. Lebih mudah menggantikannya dengan bateri cmos yang sudah tersedia seperti asal.


Credit : http://atozcs.net/cara-menyelesaikan-masalah-bateri-cmos/ 

Popular Posts