MASALAH SERINGKALI TERJADI SELEPAS KILAT ATAU LONJAKAN KUASA

Power surge (lonjakan kuasa) boleh menyebabkan kerosakn kepada mana-mana peranti elektronik, Walau bagaimanapun dengan kerumitan komputer mereka adalah yang paling utama terdedah. Satu lonjakan kuasa boleh disebabkan oleh kilat, atau bahkan hanya turun naik dalam aliran eletrik yang constant melalui laptop anda.


Komputer anda dipenuhi dengan semikonduktor, resistor dan fuse diletakkan di seluruh sistem motherboard laptop, processor, dan juga memory utama (RAM) anda. Apabila ledakan elektrik mengatasi voltan yang boleh dikendalikan oleh komponen ini mengena mereka, ia mengubah ciri-ciri elektrik mereka dan menyebabkan mereka tiada fungsi lagi. Untuk kembali dan berjalan, anda haruslah menggantikan bahagian yang rosak atau melakukan service di kedai membaiki laptop.


atozcs.net

Power surge damage on hard disk ROM chip


Lonjakan kilat juga boleh membuat kerosakan teruk dengan memusnahkan trace pada papan litar motherboard anda. Kilat juga boleh menyebabkan lonjakan arus yang memberi kesan kepda disk magnet, penggantian data dan memusnahkan data yang disimpan di dalm. Bukan itu sahaja, kilat juga boleh menjejaskan disk head, dan juga boleh memecahkan disk iitu sendiri. Bahagian-bahagian lain di momputer anda kemungkinan mempunyai relay magnetic, yang diaktifkan oleh kilat secara mendadak, menyebabkan kerosakan yang tidak diduga.


atozcs.net

Lightining damage ada networking produk


atozcs.net

Lightining damage


atozcs.net

Lightining damage pada modem


Satu perkara yang perlu diberi perhatian adalah bahawa lonjakan kilat boleh menjejaskan rumah walaupun dari jauh berbatu. Walaupun anda boleh mencegah sambaran kilat tetapi bagi kebanyakan peranti elektronik anda, dan bahagian lain di rumah anda, ia memperolehi kuasa dari kabel yang ditanam. Kabel yang ditanam boleh dipengaruhi oleh aktiviti kilat jauh daripada anda, dan membawa isyarat lonjakan sepanjang jalan ke rumah anda, dan ke peralatan elektrik anda.


atozcs.net

UPS power Supply, backup battery, power surge protector


Seringkali, jika anda tidak mempunyai power surge protector untuk mengelakkan kerosakan ke laptop anda, kos pembaikan adalah mahal dan hampir pasti akan melibatkan penggantian bebrapa bahagian. Dalam kes ini, rawatan yang terbaik adalah pencegahan. Anda pastinya perlu membeli sebuah surge protector untuk membantu mengawal turun naik arus serta dapat mengelakkan belanja yang lebih besar untuk membaiki laptop anda.

Popular Posts