PUNCA KIPAS LAPTOP BERBUNYI BISING

Apa sebab fan / kipas laptop notebook / netbook bising. Kadang-kadang ketika laptop dinyalakan dalam waktu lama, terdengar suara bising yang berasal dari kipas / fan laptop. pada kes yang lebih teruk, komputer riba boleh terus berbunyi bising pada saat awal dinyalakan. Tentunya suara bising pada laptop akan sangat mengganggu, apalagi jika laptop digunakan di temapat umum. Kenapa laptop berbunyi bising? Apa penyebabnya cara mengatasi laptop berbunyi bising.




1. Processor

Jika anda membuka banyak aplikasi atau program (multitasking), maka processor akan bekerja lebih keras. Prestasi processor akan sibut dan boleh menyebabkan panas. Kerana suhu laptop yang panas, kipas / fan segera bertindak mengurangkan panas. Kerana itulah kipas berputar sangat cepat sehingga menimbulkan bunyi bising. Sebaiknya jalankan program sesuai dengan keperluan. Perhatikan pula spesifikasi laptop anda, apakah memang mampu menjalankan perisian yang anda gunakan.


2. Kipas yang kotor

Jika anda membuka banyak program tetapi laptop tetap bising, mungkin saja kipas laptop anda kotor. Kipas yang kotor boleh menghalang peredaran udara yang keluar dari dalam laptop sehingga menyebabkan panas. Anda boleh cuba membukanya sendiri dan membersihkannya, tetapi jika anda tidak pasti lebih baik menggunakan jasa orang lain yang mahir. Perlu diperhatikan, membongkar laptop akan menghilangkan jaminan (jika laptop anda masih dalam tempoh jaminan ). Kerana itu pikirlah baik-baik sebelum cuba membongkar laptop.


3. Kipas sudah rosak

Mungkin saja penyebab laptop berbunyi bising adalah kipas laptop anda sudah rosak. Kipas yang rosak tidak akan bekerja sebagaimana mestinya sehingga menimbulkan bunyi bising. Jika sudah begini, anda boleh memeriksakannya pada doktor. Doktor laptop tentunya. kalau ingin lebih cepat, anda boleh membeli kipas yang baru. Asalkan bukan kipas angin. Beberapa penyebab sudah saya sampaikan, sekarang bagaimana cara mengatasi komputer riba bising dan berbunyi bising? Memang ada cara mudah agar laptop tidak berbunyi bising iaitu dengan menservisnya ke juruteknik komputer riba. Namun tentunya memerlukan kos. Jikan cuba membongkar sendiri tanpa mempunyai kemahiran, boleh saja laptop anda tambah rosak. Kerana itulah saya akan membentangkan video dari youtube iaitu cara membersihkan kipas / fan laptop dengan menggunakan vacuum cleaner / pembersih debu.


Popular Posts