BEBERAPA HAL PUNCA BLUESCREEN PADA LAPTOP



Bluescreen adalah satu keadaan di mana sistem operasi mengesan kesalahan atau kerosakan pada sistem sehingga sistem harus dihentikan secara paksa. Ketika sistem dihentikan secara paksa biasanya disertai dengan paparan skrin berwarna biru beserta beberapa maklumat berkaitan berupa teks warna putih, itulah kenapa disebut bluescreen.


Sejumlah kalangan juga menyebutnya dengan BSOD, kepanjangannya adalah Blue Screen Of Death. Disebut demikian kerana apabila sistem mengalami bluscreen pasti disertai dengan sistem mati mendadak atau restart sendiri setelah memaparkan pandangan biru.


Bluescreen umumnya terjadi ketika sistem sedang dalam proses permulaan untuk masuk ke desktop dan boleh juga terjadi apabila sudah berada pada mode desktop. Ketika baru digunakan untuk keperluan sehari-hari tiba-tiba mendadak bluescreen, itu biasa terjadi.


Penyebab terjadinya bluescreen ada beberapa hal, umumnya disebabkan oleh hal-hal berikut ini :


Kesalahan Konfigurasi BIOS

Model Sata


Pada masa peralihan dari Windows XP ke Windows Vista, hal ini sering sekali terjadi, iaitu kesalahan dalam memilih fesyen Sata pada Bios. Pada masa artikel ini ditulis, bluescreen yang disebabkan kesalahan seperti itu sudah jarang berlaku, tetapi tidak ada salahnya untuk memeriksa konfigurasi BIOS ketika mengalami bluescreen.


Tetapan mode sata biasanya terletak di Advanced BIOS Features, jika berlaku bluescreen inilah perkara yang paling ringan yang pertama kali dilakukan, iaitu memeriksa kembali setting bios. Sesuaikan setting dengan keadaan semasa memasang sistem operasi. Jika sudah menggunakan Windows 8 ke atas seharusnya sudah menggunakan mode AHCI.


Ram tidak serasi

modul Memori

Punca kedua yang sering terjadi adalah ram atau memori yang tidak serasi atau tidak sesuai. Jika menggunakan dua keping ram, maka cubalah untuk melepas salah satu daripada ram tersebut kemudian cuba hidupkan semula komputer riba.


Jika masih tetap berlaku bluecreen maka lpeas ram tersebut dan ganti dengan keping yang satunya kemudian hidupkan semula komputer riba dan perhatikan sama ada bluescreen masih berlaku. Jika tidak berlaku maka kemungkinan penyebabnya adalah ram keping yang pertama.


Jika hanya menggunakan satu keping ram, leaps ram tersebut kemudian langsung dicuba dengan ram yang lain, tidak perlu langsung beli tetapi boleh meminjam dulu ke orang lain untuk memastikan apakah punca bluescreen benar-benar dari ram atau bukan.


Driver Crash

Safe Mode Pada Windos 8


Penyebab yang paling umum selanjutnya adalah Crash Driver atau driver yang dipasang tidak serasi atau tidak sesuai dengan perkakasan yang dipasang pada motherboard.


Jika benar disebabkan oleh driver yang tidak serasi, sepatutnya masih boleh masuk ke safe mode, dan didalam safe mode boleh dilakukan uninstall driver yang menjadi penyebab terjadinya bluescreen. Lebih mujarab lagi kalau dilakukan clean install sistem operasi kemudian memasang driver rasminya.


System Corrupted

Windows 8 Bluescreen


Penyebab selanjutnya adalah sistem yang korup, Korup di sini dalam erti terdapat fail sistem yang hilang atau rosak, sehingga sistem tidak stabil dan mengakibatkan bluescreen. Fail sistem yang hilang atau rosak berlaku tanpa disedari oleh pengguna.


Sebelum menuju ke punca bluescreen terakhir ada baiknya untuk melakukan clean install sistem operasi lebih dulu. Jika benar hanya kerana sistem yang korup maka kamu boleh bernafas lega kerana dengan install semula sistem operasi pasti beres.


Kerosakan pada motherboard

Ic Tokin Toshiba L510


Apabila penyelesaian-penyelesaian yang sudah dijelaskan diatas tidak mampu memperbaiki keadaan bluescreen yang terjadi pada sistem , maka dengan berat hati mengatakan bahawa kerosakan berlaku pada motherboard, dan inilah punca paling banyak terjadinya bluescreen yang sesungguhnya.


Saya mengambil contoh Bluescreen pada Toshiba Satellite L510 dan yang masih dalam varian yang sama, penyakit yang terjadi pada laptop tersebut adalah berlaku bluescreen ketika sistem sedang startup atau masih dalam proses loading ke desktop normal.


Kes tersebut banyak dialami oleh laptop Toshiba L510 dan yang masih satu varian dengannya. Penyebab terjadinya bluescreen pada laptop tersebut kerosakan pada IC Tokin yang letaknya berada dibawah pemproses, pada sisi motherboard yang lain.


Intinya adalah IC Toking tersebut tidak mampu membahagikan aliran elektrik ke seluruh core pemproses yang aktif, sehingga menyebabkan bluescreen. Jika ciri-ciri multi core processing pada bios dimatikan, sehingga hanya satu teras pemproses saja yang bekerja bisanya masih boleh masuk normal ke dekstop.


Jika ternyata penyebabnya adalah kerosakan motherboard, maka dianjurkan untuk menyerahkan proses selanjutnya pada yang lebih profesional dan dipercayai, kecuali kalau kamu sendiri memang profesional- untuk ditindak lanjuti.


Credit : http://www.taktiktop.com/2015/09/penyebab-bluescreen-pada-laptop.html

Popular Posts