CARA MEMBERSIHKAN FILE SAMPAH KOMPUTER TANPA SOFTWARE

File sampah adalah file yang anda tidak perlukan lagi untuk di simpan dalam komputer anda. File sampah atau cookies ini jika tidak dibersihkan dalam jangka waktu yang panjang, ia akan memakan penyimpanan memori komputer anda, dan menyebabkan komputer anda menjadi semakin lambat menjalankan sesuatu kerja. File sampah ini biasanya banyak terkumpul di Drive C menyebabkan Dick C anda menjadi penuh tanpa sebab.


Cara Membersihkan File Sampah Komputer Tanpa Sofware


Pertama : Kosongkan file sampah di recycle Bin, biasanya file yang anda delete dari komputer anda akan dimasukkan dalam recycle Bin supaya mudah untuk anda restore kembali jika file itu masih di perlukan.


Cara hapus file di Recycle Bin :

* Klik kanan pada icon Recycle Bin
* Pilih Empty Recycle Bin


Cara Membersihkan File Sampah Komputer Tanpa Software


Kedua : Jika perlu, sila hapuskan browsing meliputi cache dan cookies di browser anda. Baik Google Chrome, Internet Explorer mahupun Chrome caranya tekan Ctrl + Shift + Delete.


Ketiga : step ketiga ini adalah yang paling penting, anda harus membersihkan semua di disk C, D, dan E. Caranya perlu dilakukan satu per satu, berikut ini merupakan contoh membersihkan file sampah di Disk  C.


Cara membersihakan file sampah di Disk C :

* buka Windows Explorer (Windows + E)
* klik kanan pada Disk C kemudian pilih Properties - Disk Cleanup dan tunggu proses berjalan


Cara Membersihkan File Sampah Komputer Tanpa Software

* setelah selesai, sila tekan OK - Delete Files


Cara Membersihkan File Sampah Komputer Tanpa Software


Lakukan cara yang sama pada Disk D, E, F dan juga H jika ada. Cara seperti ini tidak akan menghapuskan file penting di Disk anda, hanya menghapuskan file sampah saja. Untuk Disk C biasanya memiliki file sampah paling banyak, kerana Disk C digunakan oleh banyak program di komputer.


3 cara diatas lebih diutamakan dari menggunakan software untuk menghapuskan file sampah. Ini kerana semakin banyak software di install akan menyebabkan komputer anda akan semakin berat.



Credit : http://uceng999.com/cara-membersihkan-file-sampah-komputer-tanpa-software/

Popular Posts