IPHONE ORIGINAL VS REFURBISHED




Refurbished dan Original tiada beza luaran.



Hi! Ni sis nak share la sikit kan. Zaman la ni ramai bebenor yang dok nak pakai iphone kan? Tapi ramai yang tak beli Iphone Original malah beli yang Refurbished. Refurbished itu macam mana pula ye? Apa kebende lak tu? Ha tu yang sis nak share dengan uolls ni.


Ada orang anggap refurbished ni barang tiruan. Sebenarnya tidak.


Refurbished ni masih lagi barang ori, cuma beberapa bahagian dalaman dah dibaiki kepada yang elok.



Ada dua jenis REFURBISHED : Official dan tak official.

Paling banyak dijual sekarang ni ialah refurbished tak official.

Kalau nampak iPhone 5 atau 5S yang dijual kat Insta murah-murah, dan dilabel sebagai "set baru", 99% kemungkinan itu refurbished tak official.

Korang kena tahu, Apple dah stop production iPhone 5 dan 5S sejak setahun setengah yang lau, tak mungkin masih berlambak 'stok baru' dijual.

Refurbished Tak Official ni konsep dia macam ni :

Motherboard Apple yang ori, dimasukkan  dalam sparepart iPhone yang BUKAN daripada Apple (Tak ori), di-packaged balik, dan dijual dengan harga murah.



Ada jugak Refurbished Official.

Refurbished Official ni konsep dia sama je, cuma sparepart yang diganti adalah sparepart ori daripada Apple.

Biasanya Official Refurbished ni akan ditulis terang-terang kat kotak atau website dengan ayat APPLE CERTIFIED PRE-OWNED.

Official Refurbished dijual balik dengan harga yang agak murah, tapi sangat jarang dijual di Malaysia, kecuali pada waktu-waktu tertentu.




Risiko refurbished tak official :

Memang geram tengok kat Insta ada orang jual iPhone set baru dengan harga murah tak masuk akal, tapi kita kena tahu apa risiko dia.

Disebabkan set iPhone refurbished ni dah diganti dengan sparepart third-party (Bukan daripada Apple), of course la kualitinya tak sebaik set original yang betul-betul ori.

Antara masalah yang boleh berlaku pada set refurbished ialah skrin yang lebih mudah retak/pecah, butang yang cepat rosak, masalah bateri kembung atau bateri cepat mati.

Bukan nak kata kalau beli refurbished akan terus rosak, tapi kemungkinan untuk ada kerosakan lebih tinggi berbanding set original.




Masalah terbesar : Set refurbished tak official biasanya tak di-cover dalam official warranty.

Benda ni senang nak faham. Semua jenis barang Apple yang dibuka body atau dibaiki selain daripada Apple Service Center, maka akan ditamatkan warranty serta-merta.

Rugilah, baru beli set baru dah tak dilindungi oleh warranty.


kredit : Facebook


Sekian sahaja ye sis share-share dengan ualls pasal ORI VS REFURBISHED. Jangan segan-segan ye share artikel ni. Kita berkongsi dengan yang lain jugak.



Popular Posts