4 TIPS PENJAGAAN BATTERY MACBOOK | OKCS SHAH ALAM

4 TIPS PENJAGAAN BATTERY MACBOOK

Tips panjangkan umur battery MacBook anda dengan penjagaan yang betul.


Ketahanan battery MacBook adalah dengan sistem pengecasan bijak yang dikenali sebagai pengecas mudah suai. Battery MacBook mempunyai cip pemprosesan yang membolehkan setiap sel battery berkomunikasi kemudiannya memberi isyarat kepada sistem condition bateri tersebut dan membolehkan kuasa di hantar bagi pengecasan setiap sel battery MacBook diselaraskan.


ANTARA PENYEBAB BATTERY MACBOOK BOLEH ROSAK

1. MacOS tidak kemaskini.

Pastikan anda sentiasa mengemaskini sistem macOS MacBook tersebut. Terutamanya melibatkan firmware bagi memastikan sistem stabil bersama perkakasan pada Mac.



2. Membiarkan MacBook ditempat panas.

Suhu terbaik untuk MacBook ialah maximum 95° dan maximum HDD pula adalah pada 113°
Battery penuh tapi megsafe terpasang.

Keadaan tersebut membolehkan berlakunya power trip. Diumpamakan sepertimana tayar kereta bocor. Keadaan ini akan menyebabkan boot preference rosak atau battery MacBook anda akan jadi Bengap sekejap.


3. HDD tidak pernah ditukar.

Ini lagi salah satu masalah pengguna MacBook apabila MacBook sudah mencapai jangka hayat lebih 3tahun keatas selalunya MacBook akan menjadi lembap. Satu satu penyebabnya adalah perfomance menurun disebabkan HDD yang digunakan mempunyai Moving Mechanical Part (dalam erti kata lain hard disk mekanikal) dan ini juga menyebabkan hard disk force komponen lain, menyebabkan battery cepat habis.



4. Megsafe tidak stable.

Ini yang menyebabkan antara punca berlakunya kebocoran arus yang menyebabkan anda akan terasa getaran arus elektrik apabila menyentuh MacBook anda. Jadi disarankan supaya anda gunalah penyambung wayar yang berkualiti ataupun sebaiknya gunakan alat pengatur voltan.



KESIMPULAN

Elakkanlah daripada membiarkan MacBook yang dimatikan terus dicas walaupun battery nya ketika itu sudah penuh.

Ok Computer Solution Shah Alam juga ada menyediakan menyediakan perkhidmatan service repair Motherboard Semua Jenis Laptop & Macbook di area Shah Alam, Subang Jaya dan Klang. Jika anda mengalami masalah yang sama, anda boleh terus hubungi kami di 60182131633

WHATSAPP KAMI TERUS PUN BOLEH  >>>60182131633<<<

PM KAMI DI FACEBOOK >>>OK COMPUTER SOLUTION SHAH ALAM<<<

GOOGLE MAP  >>>OKCS SHAH ALAM<<<



KEDAI KAMI BERLOKASI DI SEKSYEN 7 SHAH ALAM.
Tingkat 1, V1-26-A, Jalan Plumbum V7/V,
Pusat Komersial Seksyen 7,
Seksyen 7, 40000 Shah Alam,
Selangor


                   
                 

Comments

Popular Posts