Solved: MacBook Tak Boleh Connect Wifi | Repair Apple Klang

OK Computer Shah Alam baru-baru ini dikunjungi oleh seorang Apple User yang menetap di Bandar Baru Klang. Beliau ada masalah MacBook tak boleh connect wifi. Sebelum datang kekedai kami, kami sarankan kepada beliau untuk membuat pemeriksaan percuma terlebih dahulu. Stress betul beliau kerana banyak kerjanya memerlukan capaian internet.

Setibanya beliau di kedai kami OK Computer Solution Shah Alam, technician kami melakukan diagnose secara keseluruhan bagi mengenalpasti punca masalah MacBook tak boleh connect wifi tersebut. Kata beliau, Internet dan juga Access Point (AP) dirumahnya berfungsi dengan baik apabila disambungkan ke mana-mana device lain. Sudah puas beliau melakukan carian seperti "How to Fix Wifi Issues on MacBook, Pro, Air" di Google untuk menyelesaikan masalah wifi tersebut namun masih gagal menemukan caranya.

Bila selesai sahaja technician kami periksa MacBook tak boleh connect wifi tersebut, technician terus tunjukkan pada owner MacBook bahawa airport board beliau rupa-rupanya telah rosak. Ini mungkin kerana MacBook tersebut tidak pernah diservis. Owner juga mengaku bahawa MacBook beliau tidak pernah diservis sejak ianya dibeli.


Fungsi airport board adalah untuk membolehkan MacBook disambungkan kepada Access Point (AP) atau network tanpa menggunakan wayar (wireless). Tanpa wifi card yang boleh berfungsi dengan baik, sudah tentu kerja-kerja seharian terjejas. Lebih-lebih lagi jika anda merupakan pengguna MacBook Air. MacBook Air tidak boleh berhubung dengan rangkaian internet dengan menggunakan wayar kerana tiada port RJ-45.

Tehcnician kami mencadangkan kepada owner tersebut agar airport board MacBook tak boleh connect wifi tersebut ditukar kepada yang baru. Tempoh untuk penukaran airport board hanya mengambil masa yang singkat lebih-lebih lagi jika ada stok. airport board baru yang dipasang juga turut disertakan dengan waranti.


Owner MacBook tersebut tak sabar hendak menguji MacBook nya sebaik sahaja tiba di OKCS Shah Alam. Terus beliau test connection dengan wifi percuma yang ada dikedai kami. Gembira beliau setelah melihat hasilnya dan sangat berterima kasih kepada kami kerana menyelesaikan masalahnya dengan cepat. Kini, dapatlah beliau membuat kerja-kerja yang memerlukan capaian internet semula.


Jika anda ada masalah yang sama seperti owner MacBook ini, jangan khuatir, dapatkan pemeriksaan percuma dari kami terlebih dahulu. Belum tentu lagi wifi card anda rosak punca MacBook tak boleh connect wifi. Mungkin hanya sekadar longgar atau habuk meliputinya. Wallahualam.

MODEL : IMAC SLIM A1418
PROBLEM : SLOW + OVERHEAT
SOLUTION : SERVICE + UPGRADE 250GB SSD SAMSUNG
MODEL : MACBOOK AIR A1466
PROBLEM : WATER DAMAGE 
SOLUTION : REPAIR MOTHERBOARD + REPLACE NEW BATTERY

MODEL : MACBOOK PRO RETINA A1425
PROBLEM : BATTERY KEMBUNG + SPEAKER + OVERHEAT
SOLUTION : BATTERY INTERNEL + SPEAKER + SERVICE
MODEL : MACBOOK PRO RETINA A1502
PROBLEM : SOFTWARE CRASH
SOLUTION : REINSTALL SOFTWARE
MODEL : MACBOOK A1398
PROBLEM : SLOW + BATTERY DRAIN
SOLUTION : SERVICE + NEW BATTERY MACBOOK

artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang repair MacBook, repair Apple, Apple MacBook repair, Apple MacBook, Apple Services, MacBook services, it services, wifi tak boleh guna, wifi macbook no hardware installed, macbook tak boleh connect wifi ,repair apple klangrepair macbook klang, kedai repair apple klang, okcs shah alam,wifi tak detect, wifi macbook rosak

Jika anda merasakan artikel ini bagus dan boleh dikongsi dengan rakan anda, berkongsilah melalui facebook, e mel atau twitter Percayalah jika anda memberi satu kebaikan kepada orang lain 10 kebaikan akan kembali kepada anda.

Comments

Popular Posts